2019-03-05 14:52Pressmeddelande

Smarteyes nya konceptbutik erbjuder en helt ny köpupplevelse

Smarteyes flagship store på Kungsgatan 34 i Stockholm.Smarteyes flagship store på Kungsgatan 34 i Stockholm.

Smarteyes har sedan starten 2007 tagit på sig rollen som utmanaren i den traditionella optikbranschen. Genom den nya konceptbutiken The Eye Lab, på Kungsgatan i Stockholm, tar Smarteyes nu ett stort kliv för att göra glasögon än mer inspirerande och lustfyllt att köpa.

En traditionell bransch, med produkter som av många ses som ett nödvändigt ont, är under förändring. Den 8 mars öppnar Smarteyes dörrarna till en ny konceptbutik för glasögon, optik och ögonhälsa. Den nya butiken, som går under namnet ”The Eye Lab”, erbjuder en ny kundupplevelse som bygger på att inspirera och förenkla för dig som kund. Det ska bli enklare och roligare att köpa glasögon. I den nya butiken kommer det löpande att testas ny teknik, nya produkter och nya tjänster.

- Glasögonbutiker har sett ungefär likadana ut i årtionden. Vi vänder på alla delar i butikens process och utgår från det faktum att kunden vill bli inspirerad och uppleva våra fantastiska produkter på ett nytt sätt, säger Thomas Kusoffsky, VD på Smarteyes.

Smarteyes har de senaste åren studerat kundernas köpprocess inom optik. I analysen identifierades ett antal förbättringspunkter vilket resulterade i flertalet nya lösningar som spänner sig över hela köpprocessen och syftar till att utveckla kundupplevelsen.

- Arbetet sträcker sig över många områden, från visuella förändringar i butik, till digitala lösningar och nya tjänster. Det är inte några få stora saker som ändrats, utan snarare många små. Vi har gått igenom hela kundresan och moderniserat alla steg, fortsätter Thomas Kusoffsky.

Exempelvis har synundersökningsrummen utvecklats både visuellt och med ny teknik, som lyfter den kliniska delen inom optik och ögonhälsa. Med fokus på kundservice har Smarteyes skapat en ”Eyebar” som blir en central punkt för personlig service i butiken – där man även kan ta en kaffe. En helt ny stilinspirerad sortimentstrategi arbetades fram, och man lanserar även nya segment som sportglasögon och designade läsglasögon med färdiga styrkor. Och genom s.k. ”Try on spaces” har man skapat särskilda miljöer där kunderna i lugn och ro kan prova och välja bågar.

– Vår skandinaviska design är hjärtat i vår verksamhet och den del av glasögonköpet som kunden lägger störst vikt vid. Den nya presentationen av vårt unika sortiment i kombination med den ögonhälsa vi nu erbjuder hoppas jag att vi kommer överträffa våra kunders förväntan, berättar Thomas Kusoffsky.

Butiken öppnar officiellt den 8 mars på Kungsgatan 34 i Stockholm.

För mer information vänligen kontakta:
Felicia Mörén, Presskontakt Micael Bindefeld AB
felicia.moren@bindefeldab.se