2020-08-13 04:42Pressmeddelande

5 tecken på att ditt barn kan behöva glasögon

Skolstarten närmar sig och många föräldrar vill säkerställa att barnen får en bra start på höstterminen. Att se bra är en förutsättning för att kunna hänga med – i såväl skolbänken som med kompisar på rasten. Men hur vet man när det är dags att besöka optikern?

- Närsynthet hos barn ökar kraftigt och det är viktigt att tidigt upptäcka om barnet ser dåligt, för att förhindra att synproblemen påverkar skolgången, orsakar huvudvärk eller förhindrar utvecklingen hos barnet, berättar Eva Göransson, leg. Optiker och kliniskt ansvarig på Smarteyes.

För ett barn kan det vara svårt att förstå om problemen beror på dålig syn. Det är därför viktigt att man som förälder är uppmärksam på hur barnet beter sig, framförallt vid läsning eller närarbete. Nedan är fem tecken som är typiska vid dålig syn hos barn.

1. Barnet väljer ofta att sitta väldigt nära tv:n eller håller boken/surfplattan nära ansiktet vid läsning.
  2. Barnet blundar med ena ögat eller lägger huvudet på sned vid läsning eller närarbete.
  3. Barnet kisar ofta - antingen vid läsning/arbete på nära håll eller vid seende på långt håll.
  4. Barnet klagar ofta på huvudvärk.
  5. Omställningssvårigheter - barnet får svårt att fokusera på avstånd efter att ha koncentrerat sig på när håll, till exempel vid läsning eller lek vid surfplatta.

Närsynthet hos barn ökar

Att närsynthet hos barn ökar är forskarna överens om, och en anledning är vårt förändrade beteende där vi spenderar mer tid inomhus och framför skärm.

- När man fokuserar på nära håll under lång tid utan uppehåll, tillåter man inte ögonen att vila. Musklerna i ögat är konstant aktiverade vilket kan göra att ögat växer och blir längre, och därmed är närsyntheten påbörjad, förklarar Eva Göransson.

- Mitt bästa tips till föräldrar är att se till att barnen spenderar mycket tid ute. Det är nämligen mycket mer vanligt att barn som spenderar mycket tid inomhus utvecklar närsynthet, fortsätter Eva

Misstänker du att ditt barn ser dåligt bör du låta undersöka synen. Om barnet är över 8 år görs undersökningen hos en optiker, är barnet under 8 år gör istället en ögonläkare undersökningen.

Smarteyes erbjuder kostnadsfria glasögon till barn

Idag har alla barn och unga upp till 19 år rätt till landstingsbidrag för glasögon. Bidraget, som skiljer sig från landsting till landsting, täcker dock sällan hela glasögonkostnaden. Smarteyes anser att barn och ungas syn aldrig får vara en klassfråga. Därför står de för mellanskillnaden mellan landstingsbidraget och kostnaden för glasögonen upp till ett värde av 1500 kr. Läs mer på smarteyes.se

För mer information/frågor om barn och syn, vänligen kontakta:
Eva Göransson, leg. optiker och kliniskt ansvarig på Smarteyes
Email: eva.goransson@smarteyes.se

För bildmaterial, vänligen kontakta:
Sandra Paulsson, marknadsavdelningen Smarteyes
Email: sandra.paulsson@smarteyes.se

Smarteyes grundades 2007 och har ett 80-tal butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes mission är att designa prisvärda glasögon till alla och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök Smarteyes.se.

Eva Göransson
Category manager lenses & contactlenses