2020-01-13 04:55Pressmeddelande

70-talet tillbaka i Smarteyes nya kollektion

Non-Violence Collection by Smarteyes 2020Non-Violence Collection by Smarteyes 2020

Smarteyes nya Non-Violence Collection är en tillbakablick till 1970-talets ikoniska formspråk och färger. Varje såld båge innebär dessutom 50 kr till organisationen Non-Violence Project och deras arbete för en värld utan våld. Ett samarbete som hittills genererat över 6 miljoner kronor till organisationen.

Bågkollektionen Non-Violence Collection är en lekfull hyllning till 70-talets djärva livsstil med tydliga influenser av tidens street mode – med ett självsäkert uttryck i såväl design som bågnamn. De sju bågmodellerna bjuder på stora former, djärva linjer och en färgpalett med tydlig inspiration av 70-talet. Varje modell är namngiven efter tidstypiska slanguttryck från decenniet – som till exempel Right on!, Blazin! och Feel tha funk!

– 70-talet är en extremt generös period sett till både språk och design vilket inspirerade oss att ta fram sju tidstypiska modeller med lite extra flärd för honom och henne, säger Pernilla Algede, Creative Director på Smarteyes.

– Precis som på 70-talet är det otroligt hett med markerade bågar och djärva linjer just nu. Och för den riktiga 70-talsstilen rekommenderar jag svagt tonade glas i matchande färg - det blir fab!, fortsätter Pernilla.

Över 6 miljoner kronor till Non-Violence arbete för fred
Sedan 2016 har optikföretaget Smarteyes samarbetat med antivålds-organisationen Non-Violence Project. Samarbetet har resulterat i sex glasögonkollektioner, ca 120 000 sålda par glasögon och över 6 miljoner kronor till Non-Violence arbete med främjande av utbildning om icke-våld för barn och unga världen över.

Sedan starten på samarbetet har Smarteyes skänkt 50 kr för varje såld båge ur Non-Violence kollektionerna. Non-Violence Project representerar en fin tradition om fred, självkänsla och icke-våld. Deras engagemang ligger helt i linje med vår värdegrund, berättar Thomas Kusoffsky, VD på Smarteyes.
 

Mer info/bilder 

Kollektionen lanseras 13 januari i Smarteyes samtliga butiker och kostar 1500 kr/st (exkl glas).

Presskit med bilder finns på press.smarteyes.se/ 


Om Smarteyes

Smarteyes grundades 2007 och har ett 80-tal butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes mission är att designa prisvärda glasögon till alla och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök smarteyes.se.

Kontaktpersoner

Pernilla Algede
Creative Director
Pernilla Algede