2022-03-16 07:43Pressmeddelande

Årets tre stora solglasögontrender 2022

Solglasögon är ett fantastiskt sätt att uttrycka din personliga stil. Trenderna för våren och sommaren 2022 erbjuder något för alla - oavsett om du vill sticka ut ur mängden eller föredrar en mer klassisk och diskret look.

Förutom att skydda ögonen mot solens starka strålar, är solglasögon en självklar accessoar som förstärker din stil i vår. Säsongens trender erbjuder något för alla. Å ena sidan ser vi djärva former, färger och mönster som inte går obemärkt förbi. Å andra sidan är ikoniska solglasögon i retroformer och mindre bågar hetare än någonsin.

– Vi ser ett brett utbud av olika stiluttryck både för den som vill ha distinkta oversize-solglasögon i experimentella former, och för den som föredrar de mer klassiska stilarna, berättar Pernilla Algede, Creative Director på Smarteyes designavdelning.

- En av de hetaste trenderna denna säsong är färg, och du kan i stort inte göra något fel när du mixar och matchar olika färger, mönster och glas. Solbågar i transparent acetat får till exempel en helt ny dimension där du matchar med ett färgat glas, berättar Pernilla Algede, som också understryker den coola effekten av att tillföra ett svagt färgat glas i dina vanliga glasögon.

Tre soltrender i vår:

1. Färgstarkt

Färg är en superstark trend denna säsong, och du kan praktiskt taget inte göra något fel när du blandar och matchar olika färger, mönster och glas. När det gäller solglasögon är det glasen som bär denna trend starkast – färgglada sollinser i rosa, grönt eller duogradalfärgade glas i exempelvis grön/aprikos och grå/gul.

Trendig kantig glasögonbåge i metall med nässadlar för män. Design Oscar Jacobson X Smarteyes. Se bågen här: Jackson R078

2. Iögonfallande detaljer och former

Mönster, iögonfallande detaljer och utmanade former - i år tar vi ut svängarna och låter solglasögonen vara accessoaren med stort A som lyfter vår stilpersonlighet. Smarteyes nya solglasögonkollektion designad av Efva Attling är ett perfekt exempel på detta med piercade bågarna, oversized modeller och extravaganta former.

Modern cat-eye-båge i metall som passar kvinnor. Design av Efva Attling för Smarteyes. Se bågen här: Lucille R118

3. Ikoniska original som håller över tid

Parallellt med den extravaganta trenden är klassikerna tillbaka. Den lilla runda solbågen i metall, minimalistisk och ren design samt naturliga färger gör comeback i vår. En trend som Oscar Jacobson och Smarteyes plockat upp i vårens nya gemensamma solkollektion. Här går färgskalan i naturliga toner som brunt och grönt och materialet är nätta metaller i guld, svart och silver.

Moderiktig rund glasögonbåge i metall med nässadlar som passar män. Design Oscar Jacobson X Smarteyes. Se bågen här. Doc R141

Skapa dina egna solglasögon med Smarteyes SunLab
Med Smarteyes koncept SunLab kan du skapa dina egna solglasögon genom att kombinera båge, glas och sollins efter din smak och dina behov. Upptäck ett brett utbud av bågar, glas i dina styrkor och solfärger som tillsammans skapar dina personliga solglasögon. Läs mer på https://www.smarteyes.se/solglasogon

För bildmaterial, se pressmaterial eller vänligen kontakta:
Alicia Larsson, marknadsavdelningen Smarteyes
Email: alicia.larsson@smarteyes.se

Smarteyes grundades 2007 och har ett 90-tal butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes mission är att designa prisvärda glasögon till alla och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök Smarteyes.se.