2010-11-08 09:34Pressmeddelande

Byter Specsavers mot Smarteyes Anders Zanton ny marknadschef på Smarteyes

null

Anders Zanton blir ny marknadschef för optikkedjan Smarteyes. Anders har lång erfarenhet från optikbranschen och kommer senast från konkurrenten Specsavers där han var marknadschef.
– Det som lockar mig med Smarteyes är deras sätt att revolutionera optikmarknaden med ett tydligt budskap som gör det enkelt att köpa glasögon. Dessutom är företaget i en stark tillväxtfas där mina kunskaper kommer väl till pass, säger Anders Zanton.

Som Smarteyes marknadschef kommer Anders Zanton att ta ett helhetsgrepp om kommunikationen och driva försäljningen framåt. Smarteyes mål är att ta minst 30 procent av marknaden i antal sålda glasögon i de städer man etablerar sig.
– Anders Zanton är helt rätt för oss, han har lång erfarenhet och delar vår syn på enkla budskap där vi vill avdramatisera optikbranschen, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

Anders Zanton har arbetat länge i optikbranschen och bland annat har han blivit utsedd till en av Sveriges 101 bästa marknadschefer av tidningen Resumé.  Han har varit både på grossistsidan och inom detaljhandeln, och som försäljnings- och marknadschef på Blic som blev optikkedjan Specsavers 2004.
– Efter tio år på samma företag hade jag uppnått alla mina mål. Smarteyes känns som en rolig utmaning med ett koncept som ligger helt rätt i tiden. Jag ser fram emot att börja en ny resa med dem, säger Anders Zanton.

Smarteyes är en uppstickare i optikbranschen, man kommunicerar ett tydligt fastpris på alla sina glasögon, utan några tillägg. Smarteyes har en idé om att alltid ligga steget före konkurrenterna och att alltid tillverka och distribuera på det smartaste sättet för att kunna hålla nere priserna. I slutet av januari börjar Anders Zanton som marknadschef på Smarteyes.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Wistrand, vd, tfn. 0707-232727,
e-post: fredrik@smarteyes.se

Bilder för fri publicering kontakta Ida Nilsson, tfn 0709-134037

www.smarteyes.se

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via deras bolag Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegard till fast lågt pris, utan tillägg. Man har 14 optikbutiker och en snabb expanderingstakt, under sommaren 2010 öppnade man sin första butik i Tyskland. Smarteyes hade under 2008/2009 en omsättning på 72 miljoner kronor.


Om Smarteyes

Smarteyes är en av Sveriges snabbast växande optikerkedjor – sedan starten 2007 har vi vuxit från 0 till 64 butiker (November 2017), från Malmö i söder till Boden i norr. Vi har även öppnat upp flera butiker i Tyskland och Danmark och vår expansion fortsätter. Ständig förnyelse är typiskt Smarteyes, och det ska alltid vara kul och inspirerande att handla hos oss. Smarteyes är en idé om att alltid vara den bästa optikern för våra kunder, och att uppnå detta genom att alltid vara nytänkande, alltid ligga steget före konkurrenterna och att alltid tillverka och distribuera på det smartaste sättet.