2019-08-12 08:12Pressmeddelande

Ikoniska former inspirerar Smarteyes nya kollektion

I optikföretaget Smarteyes nya kollektion Original Rebel har inspirationen hämtats från 1940- och 50-talets hipsters och jazzmusiker. Resultatet är en fascinerande retrospektiv kollektion av ikoniska bågar i flera materialkombinationer och färger.

Original Rebels former är hämtade från en tid som präglades av livfullhet och nydanande tankegångar – vilket uttrycktes i en spirituell och upprorisk designstil. Under 1940- och 50-talets hipster- och jazzperiod började glasögonmodet att förändras på allvar genom tonade linser och nya kreativa former.

– Till Original Rebel har vi inspirerats av legendarer som James Dean, The Rat Pack och Miles Davis och landat i en ikonisk samling bågar med kreativa former och karakteristiska detaljer, säger Pernilla Algede, Creative Director på Smarteyes.

Retroformer med både tonade och vanliga linser
Kollektionen består av fyra modeller – Hipster, Beatnik, Hepcat och Cool Cat – som med sina originella former sätter ett tydligt stilintryck. Bågarna kommer i olika materialkombinationer och erbjuder en rik bredd av färger med både tonade och vanliga linser. Genom originella former som round eye, cat-eye och brow line – lägger den grunden för en ikonisk look, med exklusiva valmöjligheter.

– Vi ville hedra några av 1900-talets mest ikoniska bågformer och samtidigt tillföra vår känsla för design i en intresseväckande blandning av lekfullhet och historisk tyngd, avslutar Pernilla Algede.

Modellerna kostar 1 000 kr styck och finns i Smarteyes alla butiker från den 12 augusti. Du hittar fler bilder och mer information på smarteyes.se/originalrebel.


Om Smarteyes

Smarteyes grundades 2007 och har ett 80-tal butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes mission är att designa prisvärda glasögon till alla och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök smarteyes.se.

Kontaktpersoner

Pernilla Algede
Creative Director
Pernilla Algede