2019-08-12 08:12Pressmeddelande

Ikoniska former inspirerar Smarteyes nya kollektion

I optikföretaget Smarteyes nya kollektion Original Rebel har inspirationen hämtats från 1940- och 50-talets hipsters och jazzmusiker. Resultatet är en fascinerande retrospektiv kollektion av ikoniska bågar i flera materialkombinationer och färger.

Original Rebels former är hämtade från en tid som präglades av livfullhet och nydanande tankegångar – vilket uttrycktes i en spirituell och upprorisk designstil. Under 1940- och 50-talets hipster- och jazzperiod började glasögonmodet att förändras på allvar genom tonade linser och nya kreativa former.

– Till Original Rebel har vi inspirerats av legendarer som James Dean, The Rat Pack och Miles Davis och landat i en ikonisk samling bågar med kreativa former och karakteristiska detaljer, säger Pernilla Algede, Creative Director på Smarteyes.

Retroformer med både tonade och vanliga linser
Kollektionen består av fyra modeller – Hipster, Beatnik, Hepcat och Cool Cat – som med sina originella former sätter ett tydligt stilintryck. Bågarna kommer i olika materialkombinationer och erbjuder en rik bredd av färger med både tonade och vanliga linser. Genom originella former som round eye, cat-eye och brow line – lägger den grunden för en ikonisk look, med exklusiva valmöjligheter.

– Vi ville hedra några av 1900-talets mest ikoniska bågformer och samtidigt tillföra vår känsla för design i en intresseväckande blandning av lekfullhet och historisk tyngd, avslutar Pernilla Algede.

Modellerna kostar 1 000 kr styck och finns i Smarteyes alla butiker från den 12 augusti. Du hittar fler bilder och mer information på smarteyes.se/originalrebel.