2020-03-25 12:42Pressmeddelande

Kungsbacka får ny optiker - Smarteyes öppnar med nyutvecklat konceptet

Optikkedjan Smarteyes expanderar och öppnar den 26 mars en ny butik i Kungsmässan, Kungsbacka. Butiken blir den femte nyöppningen i kedjan det senaste halvåret och bjuder på en unik köpupplevelse för glasögonkunder genom bland annat modern, ny teknik.

Smarteyes ökar närvaron i Västsverige genom det senaste tillskottet i Kungsmässan. Öppningen sker i samband med att köpcentrumet inviger den andra nybyggnadsdelen och butiken blir kedjans 65:e i Sverige.

- Vi har haft ögonen på Kungsbacka ett tag, då vi ser en stor potential i området. Nu öppnar vi med vårt nya butikskoncept, där vi utgår från att kunden vill bli inspirerad och uppleva våra fantastiska produkter på ett nytt sätt, och vi är övertygade om att Kungsbackaborna kommer uppskatta detta, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Det nya butikskonceptet, som framgångsrikt testats i Stockholm, bygger på att erbjuda en inspirerande butiksmiljö där man bland annat frångår den gamla, traditionella synen på hur glasögon köps och istället bjuder på en butiksupplevelse där kundens behov och stil sätts i centrum. Modern, ny teknik ger även synvårds-delen ett lyft. Bland annat genom möjligheten för optiker att utföra synundersökningar i butiken på distans, exempelvis från en annan ort.

- Vår skandinaviska design är hjärtat i vår verksamhet och den del av glasögonköpet som kunden lägger störst vikt vid. I vårt nya koncept presenterar vi vårt unika sortiment på ett nytt sätt, i kombination med ögonhälsa genom modern, ny teknik, berättar Anders Zanton.

Under det senaste året har man öppnat två nya butiker i Stockholm och två i Köpenhamn. Trots det rådande läget i landet i och med det nya coronaviruset är man positiv till nyöppningen och framtiden.

- Behovet av synvård och glasögon finns kvar och det är kanske viktigare än någonsin att erbjuda ögonhälsa av hög kvalitet till rimliga priser. Vi har vidtagit flera försiktighetsåtgärder för att våra butiker fortsatt ska vara en säker plats och vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Anders Zanton.

Den nya butiken öppnar den 26 mars kl 11 på Kungsmässans övre plan.

Smarteyes grundades 2007 och har ett 80-tal butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes mission är att designa prisvärda glasögon till alla och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök Smarteyes.se.