2020-04-27 03:40Pressmeddelande

Ny teknik möjliggör för optiker att jobba hemifrån

Möjligheten att arbeta hemifrån eller på distans är högaktuell. Genom ny teknik ger nu Smarteyes möjlighet för optiker att för första gången utföra synundersökningar hemifrån - eller från en annan ort.

För vissa arbetsgrupper är möjligheten att arbeta på distans begränsad. För att underlätta för optiker och kund att mötas erbjuder Smarteyes ”Optiker på distans” – synundersökningar utförda av optiker från annan ort, genom modern ny teknik.

Tekniken innebär att optikern styr synundersökningsrummet från valfri plats. Eftersom ljud och bild är krypterad uppnås en perfekt upplevelse och kvalitet, och säkrar patientsäkerheten varje gång en synundersökning genomförs.

Trygg och säker synundersökning
Kunden har samma direktkontakt med optikern som under en vanlig synundersökning, och eftersom en assistent även finns bredvid kunden hela tiden blir kundupplevelsen mycket trygg och säker. Den avancerade tekniken innebär även mindre närkontakt mellan kund och optiker, vilket upplevs positivt av många i dessa tider.

- Jag har utfört ca 200 synundersökningar på distans och det går alldeles utmärkt. Det här är ett nytt sätt att arbeta, vilket är väldigt roligt. Man får ett nära samarbete med assistenten i synundersökningsrummet och kunden känner sig väldigt nöjd och trygg efteråt. Dessutom är flexibiliteten hög. Jag kan arbeta i flera butiker och orter samma dag, vilket är jättebra i dessa tider, säger Lina Reiman Leg Optiker MSc, som arbetar med Optiker på Distans på Smarteyes.

Lina Reiman, Leg Optiker MSc, vid sin hemarbetsplats för optiker på distans.

Teknik med många möjligheter
Tekniken innebär många möjligheter för både optiker och kunder. För optikern ett mer flexibelt arbete med möjligheten att hjälpa fler kunder – till exempel på olika orter under en och samma dag – utan att behöva resa. För kunden säkrar man synvård, dels då utbudet av optiker varierar i olika delar av landet, dels då en distansoptiker snabbt kan hoppa in i de fall den lokala optikern får förhinder.

- Idag har vi tekniken i 15% av våra butiker, men planerar att utöka till fler orter inom det närmsta året. Vi tycker att hela Sverige ska ha rätt till god synvård och genom denna nya teknik ser vi goda möjligheter till det. Våra optiker gör ett fantastiskt jobb och kan vi dessutom göra deras vardag enklare samtidigt som det ger möjlighet att hjälpa fler kunder så är det naturligtvis av stort intresse för oss, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Sveriges tredje bästa arbetsplats
Smarteyes har i flera år arbetat fokuserat för en sund kultur och en god arbetsmiljö, och har de senaste fem åren hamnat i topp på Great Place to Works lista över Sveriges bästa arbetsplatser. Den 21 april utsågs årets vinnare och Smarteyes rankades då 3:a och bäst av alla retailföretag i kategorin.

Smarteyes grundades 2007 och har ett 80-tal butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes mission är att designa prisvärda glasögon till alla och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök Smarteyes.se.

Relaterad media