2019-11-28 12:45Pressmeddelande

Nylansering av Smarteyes miljövänliga kollektion

Elements Collection by SmarteyesElements Collection by Smarteyes

Redan 2015 lanserade optikföretaget Smarteyes sin miljövänliga kollektion Elements Collection, gjord i 100% biologisk nedbrytbar acetat. På fredag 29/11 är det nypremiär för kollektionen, som har uppdaterats med nya modeller, mönster och färger.

Kollektionen är ett av flera medvetna steg i riktningen mot att bli ett mer hållbart optikföretag, och innebär att man kan erbjuda glasögonbågar gjorda med helt vegetabiliska råvaror i en acetat som är 100% biologisk nedbrytbar.

- Vårt mål var att skapa en unik kollektion med hög kvalitet i både material och design. Vi ville också skapa en större medvetenhet kring hållbart glasögonmode, och visa på möjligheterna med miljövänliga materialval, som i det här fallet där vi skapat en kollektion gjort helt utan fossila råvaror, säger Karin Sjöbom, designer på Smarteyes.

Med inspiration av naturen
Elements Collection är en samling bågar designade med naturen och vår jord i åtanke – vilket inte enbart återspeglas i materialvalet utan även i färgval och bågarnas skandinaviskt sparsmakade och subtila design. Färgpaletten går i toner av sand och jord, solnedgångsrosa, bergsblått och lövgrönt och bågarna är namngivna på samma tema, så som Sky, Atmosphere, Earth, Breath och Harmony.

- Kollektionen är tydligt inspirerad av naturens tidlösa former och jordnära intryck. Det är en medveten kärleksförklaring till vår jord och den kommer förhoppningsvis uppskattas av den medvetna konsumenten som uppskattar god, skandinavisk design, avslutar Karin Sjöbom.

Kollektionen lanseras i Smarteyes samtliga 64 butiker den 29 november. Bågarna kostar 1000 kr/st eller från 110 kr per månad med prenumeration (inkl enkelslipat glas).