2011-09-15 11:35Pressmeddelande

Optikkedjan Smarteyes öppnar butik i Halmstad

null

Idag öppnar optikkedjan Smarteyes butik i Halmstad, den 23:e butiken i Sverige. I samband med butiksöppningen kommer man tillsammans med Halmstad kristna råd, via nattcaféet, att skänka synundersökningar och glasögon till stadens hemlösa. Smarteyes räknar med att skänka glasögon upp till ett värde av cirka 400 000 kronor.
Vi arbetar aktivt med att få andra lokala företag att hjälpa de hemlösa. Vi tycker att det är viktigt att agera i lokala frågor i de städer vi etablerar oss, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

Samtidigt som Smarteyes öppnar butik i Halmstad och skänker synundersökningar och glasögon till kommunens hemlösa uppmanar man andra lokala företag att följa den linjen.
– I första hand har Smarteyes varit i kontakt med läkare och tandläkare för att uppmana dem att engagera sig i de hemlösas välbefinnande. Vi är otroligt glada för Smarteyes engagemang och vi hoppas att fler företag i kommunen följer deras exempel, säger Karin Johansson, samordnare för nattcaféet, Halmstad kristna råd.

Smarteyes har vid tidigare butiksöppningar gjort liknande satsningar och skänkt synundersökningar och glasögon till ortens hemlösa och socialt utsatta.
– Det lokala engagemang som vi visar gör att vår personal är stolt över sin arbetsplats. Bland hemlösa är sällan ett par glasögon första prioritet, därför vill vi hjälpa till med det som vi är duktiga på, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

Under hela 2011 har Smarteyes haft en snabb expanderingstakt och förutom butiken i Halmstad kommer man öppna tre nya butiker i Sverige under den närmaste månaden.
– Vi tar omkring 30 procent av marknaden i antal sålda glasögon i de städer vi etablerar nya butiker. Vårt koncept med fast pris utan tillägg tilltalar konsumenterna och gör att de hellre väljer oss än konkurrenterna. I Halmstad har vi dessutom ett mycket bra butiksläge mitt på Klammerdammsgatan, säger Fredrik Wistrand.

Smarteyes har ett unikt koncept att prissätta glasögon, man säljer moderna kvalitetsglasögon till fastpris utan tillägg, vilket gäller alla glasögon i butiken. Det oberoende prisjämförelseföretaget Prisfakta gjorde tidigare i våras ett test som bekräftar att Smarteyes är billigast av alla butikskedjor och till och med billigare än webb-butikerna. Kvalitetsmässigt visar tidigare studier, att trots de låga priserna, håller Smarteyes samma höga kvalitet som konkurrenterna.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Wistrand, vd Smarteyes, tfn 0707-232727
Karin Johansson, samordnare på nattcaféet, Halmstad kristna råd, tfn 0708-28 7227

Bilder för fri publicering: Ida Nilsson, tfn 0709-134037, ida.nilsson@perspective.se

www.smarteyes.se

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via deras bolag Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegard till fast lågt pris, utan tillägg. Man har 14 optikbutiker och en snabb expanderingstakt, under sommaren 2010 öppnade man sin första butik i Tyskland. Smarteyes hade under 2009/2010 en omsättning på 129 miljoner kronor.

Smarteyes är en av Sveriges snabbast växande optikerkedjor – sedan starten 2007 har vi vuxit från 0 till 64 butiker (November 2017), från Malmö i söder till Boden i norr. Vi har även öppnat upp flera butiker i Tyskland och Danmark och vår expansion fortsätter. Ständig förnyelse är typiskt Smarteyes, och det ska alltid vara kul och inspirerande att handla hos oss. Smarteyes är en idé om att alltid vara den bästa optikern för våra kunder, och att uppnå detta genom att alltid vara nytänkande, alltid ligga steget före konkurrenterna och att alltid tillverka och distribuera på det smartaste sättet.