2011-09-22 14:58Pressmeddelande

Skänker synundersökningar och glasögon till hemlösa – optikkedjan Smarteyes öppnar butik i Helsingborg

null

När optikkedjan Smarteyes öppnar butik i Helsingborg, den 24:e butiken i Sverige, förser man stadens hemlösa med synundersökningar och glasögon. Insatsen för de hemlösa är ett samarbete med Frihamnen, Hemlösas hus, i Helsingborg. Smarteyes räknar med att skänka glasögon upp till ett värde av cirka 400 000 kronor. 
– Vi tycker att det är viktigt att agera i lokala frågor i de städer vi etablerar oss. Vi hoppas att fler företag i kommunen följer vår linje, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

De hemlösas situation är ett växande problem i Helsingborg och på de Hemlösas hus försöker man ständigt öka den gruppens välbefinnande. Man har kontinuerlig kontakt med både tandläkare och läkare, men synhälsan är något man hittills inte har kunnat prioritera. Smarteyes engagemang innebär att man kan skänka synundersökningar och glasögon till de hemlösa i kommunen.
– Många av våra gäster har problem med synen. Samarbetet med Smarteyes göra att vi kan erbjuda en vård som tidigare inte har varit möjlig. Vi är otroligt glada för Smarteyes engagemang, säger Carina Tegnér, föreståndare för Frihamnen.

Smarteyes har vid tidigare butiksöppningar gjort liknande satsningar och skänkt synundersökningar och glasögon till ortens hemlösa och socialt utsatta.
– Det lokala engagemang som vi visar gör att vår personal är stolt över sin arbetsplats. Bland hemlösa är sällan ett par glasögon första prioritet, därför vill vi hjälpa till med det som vi är duktiga på, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

Under hela 2011 har Smarteyes haft en snabb expanderingstakt och sedan 2007 har man öppnat 25 butiker i Sverige och sju i Tyskland. Smarteyes tar cirka 30 procent av marknaden i antal sålda glasögon i de städer man etablerar nya butiker.
– Vårt koncept med fast pris utan tillägg tilltalar konsumenterna och gör att de hellre väljer oss än konkurrenterna. Butiksläget på Stortorget i Helsingborg har ett stort flöde av människor och passar oss mycket bra, säger Fredrik Wistrand.

Smarteyes har ett unikt koncept att prissätta glasögon, man säljer moderna kvalitetsglasögon till fastpris utan tillägg, vilket gäller alla glasögon i butiken. Det oberoende prisjämförelseföretaget Prisfakta gjorde tidigare i våras ett test som bekräftar att Smarteyes är billigast av alla butikskedjor och till och med billigare än webb-butikerna. Kvalitetsmässigt visar tidigare studier, att trots de låga priserna, håller Smarteyes samma höga kvalitet som konkurrenterna.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Wistrand, vd Smarteyes, tfn 0707-232727
Carina Tegnér, föreståndare Frihamnen, 042-140 666
Bilder för fri publicering: Ida Nilsson, tfn 0709-134037

www.smarteyes.se

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via deras bolag Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegard till fast lågt pris, utan tillägg. Man har 14 optikbutiker och en snabb expanderingstakt, under sommaren 2010 öppnade man sin första butik i Tyskland. Smarteyes hade under 2009/2010 en omsättning på 129 miljoner kronor.


Om Smarteyes

Smarteyes är en av Sveriges snabbast växande optikerkedjor – sedan starten 2007 har vi vuxit från 0 till 64 butiker (November 2017), från Malmö i söder till Boden i norr. Vi har även öppnat upp flera butiker i Tyskland och Danmark och vår expansion fortsätter. Ständig förnyelse är typiskt Smarteyes, och det ska alltid vara kul och inspirerande att handla hos oss. Smarteyes är en idé om att alltid vara den bästa optikern för våra kunder, och att uppnå detta genom att alltid vara nytänkande, alltid ligga steget före konkurrenterna och att alltid tillverka och distribuera på det smartaste sättet.