2025-03-19 07:00Pressmeddelande

Smarteyes i samarbete med Svenska Downförening – Rockar Sockorna för ökat stöd och inkludering

Smarteyes i samarbete med Svenska Downförening – Rockar Sockorna för ökat stöd och inkludering
Smarteyes i samarbete med Svenska Downförening – Rockar Sockorna för ökat stöd och inkludering

Optikkedjan Smarteyes förlänger sitt nu fyra år långa samarbete med Svenska Downföreningen och det betydelsefulla initiativet Rocka Sockorna. Smarteyes fortsätter att visa sitt engagemang för och lyfta varje individs potential och med det bidra till en mer inkluderande värld. Som en del av satsningen donerar Smarteyes 50 kronor per sålda barn- och ungdomsglasögon under hela mars till Svenska Downföreningen. Världsdagen för Downs syndrom uppmärksammas den 21 mars. 

– Rocka Sockorna speglar allt vi på Smarteyes står för och arbetar med. Att alla människor ska känna sig inkluderade, respekterade och värdefulla är en självklarhet för oss, och vi är stolta över att aktivt stödja initiativ som främjar detta. I år tar vi engagemanget ett steg längre genom att utbilda alla våra medarbetare för att bättre förstå och ge rätt service till personer med funktionsnedsättning, säger Chantale-Natalie Niczko, Brand activation manager på Smarteyes. 

Temat för årets Världsdag för Downs syndrom är att “Förbättra stödsystemen”, där syftet är att säkerställa att personer med Downs syndrom och deras familjer får det stöd de har rätt till och behöver. Ett fungerande stödsystem är avgörande för självständighet och full delaktighet i samhället. 
– Personer med Downs syndrom ska ha samma möjligheter att leva ett gott liv och vara en aktiv del av samhället, precis som alla andra. Ett välfungerande stödsystem är en grundläggande mänsklig rättighet som möjliggör detta, säger Karen Flø, kommunikatör på Svenska Downföreningen. 

Samarbeten mellan näringslivet och ideella organisationer spelar en viktig roll i att driva förändring och påverka opinionen i en positiv riktning. Kommunikation och reklam är kraftfulla verktyg för att lyfta viktiga frågor och forma samhällets värderingar. Hur företag kommunicerar kan inte bara öka medvetenheten utan också inspirera till handling och skapa en mer inkluderande framtid.               
– Smarteyes engagemang är inspirerande och visar hur företag kan använda sin plattform för att sprida medvetenhet, främja inkludering och göra verklig skillnad. Vi är oerhört tacksamma för deras stöd, som gör det möjligt för oss att fortsätta påverka politiska beslut och stärka stödet för personer med Downs syndrom och deras familjer, avslutar Karen Flø.

Svenska Downföreningen är en ideell organisation som arbetar för ett samhälle där personer med Downs syndrom är jämlika medborgare med full delaktighet och självbestämmande utifrån sina individuella förutsättningar. Genom samarbetet vill Smarteyes göra mer än att bara erbjuda glasögon - de vill bidra till en mer inkluderande och rättvis värld där alla får de stöd de behöver. 2024 samlade Smarteyes in 65 000 kr under mars månad. Pengarna gick till Svenska Downföreningens viktiga arbete.

För mer information:
Anders Ekhammar, pressansvarig Smarteyes, tfn +46 (0)70-746 25 79
anders.ekhammar@upstreamcom.se


Om Smarteyes

Smarteyes är optikkedjan som gör god design och professionell ögonvård tillgängligt för de många människorna genom attraktiva priser. Bolaget grundades 2007 och har idag ett 85-tal butiker i Sverige och Danmark. Med en vision att vara den mest rekommenderade optikern och med en årsomsättning på närmare 600 miljoner SEK är Smarteyes optikern för människor som vill göra smarta val. Smarteyes ägs sedan 2022 av Synoptik A/S som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, www.smarteyes.se


Kontaktpersoner

Marielle Wernoltz
MARKETING MANAGER
Marielle Wernoltz