Under hösten 2020 lanserar Smarteyes ett exklusivt designsamarbete tillsammans med Efva Attling. Den framtagna glasögonkollektionen, där fokus ligger på unik och stilsäker design, är en hyllning till glasögon som stilmarkör och en ambition att göra kvalitetsdesign tillgänglig för alla.
Den nya kollektionen består av totalt 9 modeller i olika storlekar och färgställningar. Alla bågar (totalt 23 st) går att få med eller utan styrka och med klara, tonade eller färgade glas. Efva Attling är en dynamisk multikreatör som har placerat svensk smyckesdesign på den internationella kartan och har även designat glasögon i många år. Inspirationen grundar sig i en kärlek till människan, betydande möten och formspråk som gjort starka intryck på Efva. Ett exempel är bågmodellen ”My friend Iris” som är en klar hyllning till vännen och stilikonen Iris Apfel och hennes ikoniska överdimensionerade, runda båge. Nu skapar Efvas nyfikna och stilmedvetna design tillsammans med Smarteyes prisvärda optik möjligheten för fler att upptäcka exklusiv design och glasögonmode i nya uttryck.
- Jag är otroligt stolt över att äntligen få möjlighet att nå ut brett som glasögondesigner tillsammans med Smarteyes. Det är en spännande början på vad som kommer att bli ett långsiktigt samarbete. Tillsammans delar vi en passion för att demokratisera extraordinär design och det är med det i åtanke som vi skapat denna statement-kollektion för dig som gillar uttrycksfull design och precis som jag, ser dina glasögon som en av de viktigaste accessoarerna, säger Efva Attling.
Till grund för kollektionen ligger exklusiva materialval och en gedigen designprocess som i sin tur dragit nytta av Smarteyes spetskompetens inom optik och Efva Attlings expertis som designer och formgivare. Genom att utesluta mellanhänder erbjuder man prisvärd design och optik för alla – en grundpelare i Smarteyes värderingar.
- Vi är oerhört stolta över vår första kollektion tillsammans med Efva där ett starkt designuttryck står i fokus. Vårt samarbete grundar sig i vår gemensamma syn på hantverk och god design, som tack vare Smarteyes direkttillverkning blir mer tillgängligt för alla, säger Pernilla Algede, Creative Director på Smarteyes.
Kollektionen släpps i samtliga Smarteyes butiker torsdagen 19 november. Pris på bågarna inklusive glas med styrka från 2000 kr.
För mer information samt högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Patriksson Group
Jonathan Nyborg
jonathan.nyborg@patrikssongroup.com
Smarteyes är optikkedjan som gör god design och professionell ögonvård tillgängligt för de många människorna genom attraktiva priser. Bolaget grundades 2007 och har idag ett 85-tal butiker i Sverige och Danmark. Med en vision att vara den mest rekommenderade optikern och med en årsomsättning på närmare 600 miljoner SEK är Smarteyes optikern för människor som vill göra smarta val. Smarteyes ägs sedan 2022 av Synoptik A/S som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, www.smarteyes.se