2020-03-17 07:30Pressmeddelande

Smarteyes och Oscar Jacobson ingår designsamarbete med fokus på kvalité och modern svensk design

Under våren 2020 lanserar Smarteyes ett designsamarbete tillsammans med Oscar Jacobson. En glasögonkollektion där fokus ligger på tidlös estetik och högklassig, modern svensk design. Detta är första gången Smarteyes ingår ett kreativt samarbete med ett externt varumärke.

Den nya glasögonkollektionen består av 8 modeller i olika storlekar och färgställningar. Bågarnas design innehåller detaljer såsom metallskalmar formade som Chenillenålen som klassiskt används inom skrädderi, en hommage till Oscar Jacobsons anrika skrädderihistoria. Skalmtopparna i acetat pryds av en knapphålsformad metalldetalj. Acetatbågarna har stiligt svarvade skalmar och kraftigt polerade kanter för att framhäva den höga kvalitén på hantverket.

"Vi är stolta över samarbetet med ett av Sveriges ikoniska varumärken inom svenskt herrmode. Vi delar det skandinaviska designarvet och passionen för god kvalitet och generationsfritt mode. Tillsammans har Oscar Jacobsons och våra designers och konstruktörer skapat en kollektion bågar med en modern ”edge”. En kollektion för den medvetne mannen som uppskattar hög kvalitet och design med exklusiv finish” säger Pernilla Algede, Creative Director på Smarteyes.

Bågarna har genomgått en gedigen designprocess och har att dragit nytta av Smarteyes spetskompetens inom glasögondesign och Oscar Jacobsons fingertoppskänsla för kvalité och modern svensk design. Genom att utesluta mellanhänder erbjuder man en produkt som levererar en hög kvalité och design till ett konkurrenskraftigt pris. Resultatet är en glasögonkollektion för den stilmedvetne.

”Att kunna förena modern, svenskt herrdesign som Oscar Jacobson står för tillsammans med den kvalitet och kunskap som Smarteyes besitter när det gäller glasögon och produktion, har vi skapat en kollektion vi är stolta över. Det är väldigt roligt att få vara det första varumärket Smarteyes arbetar med för ett designsamarbete och genom att lyfta det skandinaviska modearvet har vi tagit fram en kollektion med hög modegrad, som håller i längden” säger Mats Pettersson, kreativ chef på Oscar Jacobson.

Glasögonkollektionen släpps i samtliga Smarteyes butiker den 16:e mars.
Pris på bågarna är 1500 kr, inklusive glas med styrka från 2000 kr.

 


Om Smarteyes

Smarteyes grundades 2007 och har ett 80-tal butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes mission är att designa prisvärda glasögon till alla och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök Smarteyes.se.

Kontaktpersoner

Pernilla Algede
Creative Director
Pernilla Algede