2014-05-20 16:11Pressmeddelande

Smarteyes öppnar nytt i Karlshamn - skänker glasögon till utsatta

null

I samband med att Smarteyes öppnar i Karlshamn erbjuder företaget utsatta människor en gratis synundersökning och ett par gratis glasögon. Initiativet genomförs i samarbete med den ideella föreningen Hela Människan.

– Vi blev mycket glada när Smarteyes tog kontakt med oss. Det är nästan för bra för att vara sant och det är en sann glädje att få samarbeta med företaget. Det ger hopp i en annars så hård värld, att det finns människor och företag som är beredda att hjälpa.

Hela Människan Ria är en ideell förening som engagerar sig i att hjälpa behövande i Karlshamn. Föreningen riktar sig främst till drogmissbrukare och hemlösa. Riagården har öppet alla vardagar och det serveras hemlagad mat två gånger i veckan. All övrig tid finns det smörgåsar och kaffe att köpa till självkostnadspris. I genomsnitt besöks verksamheten av 25 personer varje dag. Det är människor med missbruk, samsjukliga människor, psykiskt sjuka och väldigt ensamma som besöker Rias fristad och får hjälp på olika sätt.

– Vi är väldigt glada för att Hela Människan hjälper oss att hjälpa behövande i Karlshamn. För oss är det en självklarhet att alla har rätt att se. Därför ger vi även gratis glasögon till barn upp till åtta år, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Smarteyes initiativ är till för de människor som befinner sig i ett utanförskap och i en utsatt situation som därför inte har möjlighet att betala för varken synundersökningar eller glasögon. Företaget arbetar med detta initiativ på både lokal och nationell nivå.

Butiksinvigningen äger rum den 22 maj 2014 klockan 10.00 på Kungsgatan 40. Representanter från Smarteyes och Hela Människan kommer att finnas på plats.

Pressinformation:

Vad: Pressinformation om Smarteyes insats för utsatta i Karlshamn
Var: Smarteyes butik på Kungsgatan 40
När: Torsdagen 22 maj kl. 10.00

För ytterligare information kontakta:

Carola Ohlsson, Hela Människan Karlshamn, tfn 0454-310 35
Mariette Prelog, Butikschef Smarteyes Karlshamn, tfn 0450-56 25 00
Anders Zanton, Sverigechef Smarteyes, tfn 0738-49 96 00
Jonas Fredriksson, Marknadsansvarig Smarteyes Sverige, tfn 0707-87 80 44

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Trelleborg i söder till Boden i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med elva butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige.

Smarteyes är en av Sveriges snabbast växande optikerkedjor – sedan starten 2007 har vi vuxit från 0 till 64 butiker (November 2017), från Malmö i söder till Boden i norr. Vi har även öppnat upp flera butiker i Tyskland och Danmark och vår expansion fortsätter. Ständig förnyelse är typiskt Smarteyes, och det ska alltid vara kul och inspirerande att handla hos oss. Smarteyes är en idé om att alltid vara den bästa optikern för våra kunder, och att uppnå detta genom att alltid vara nytänkande, alltid ligga steget före konkurrenterna och att alltid tillverka och distribuera på det smartaste sättet.