Glasögonkedjan Smarteyes levererar ett rekordresultat för räkenskapsåret 2014/2015. Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 58.8 mkr, en ökning med 155 procent jämfört med föregående år.
- Resultatet beror främst på att vår kännedom ökar kraftigt i Sverige i kombination med vårt unika erbjudande att sälja alla glasögon till ett attraktivt fast pris, säger Smarteyes koncernchef Thomas Kusoffsky.
Smarteyes är ”uppstickaren” som blivit stor och lönsam. När böckerna stängdes 30 juni för det brutna räkenskapsåret juli 2014 – juni 2015 redovisades en uppgång på samtliga marknader som företaget verkar på. Smarteyes tar marknadsandelar i Danmark, Tyskland och Sverige.
- Sverige är dragloket och är den främsta orsaken till det förbättrade resultatet. Men vi har även en positiv utveckling på våra utländska marknader, säger Thomas Kusoffsky.
Koncernen omsatte 520 miljoner sek under räkenskapsåret och befinner sig i en kraftig expansion. Under året öppnades 18 nya butiker och i dagsläget har Smarteyes 79 butiker – 60 i Sverige, nio i Tyskland och tio i Danmark.
- Den högsta tillväxtakten finns just nu i Danmark. Vi har en ambitiös plan och ska dubblera antalet butiker där inom kort, säger Thomas Kusoffsky.
Visionen är att bli den mest rekommenderade optikern på varje ort där man finns och företagets ”hårda” mål är att bli nummer ett eller två på alla marknader som företaget verkar på.
- Vi vill förändra optikbranschen till något roligt. Varför har kvinnor över 20 par skor men bara ett par glasögon? Faktum är att svensken i genomsnitt bara byter glasögon vart tredje år. Många byter bil oftare, säger Thomas Kusoffsky.
Johan Andersson, Smarteyes styrelseordförande och vd för huvudägaren Mellby Gård, menar att det är företagets långsiktiga strategi som nu börjat ge resultat.
- Vår långsiktiga strategi har börjat ge resultat. När vi öppnade 2007 var det inte många som räknade med oss, men nu har vi visat att vi är här för att stanna. Utöver tillväxten i befintliga länder siktar vi på att öppna upp nya geografier inom en snar framtid, säger Johan Andersson.
Räkenskapsåret juli 2014 – juni 2015
Omsätter: 520 miljoner under räkenskapsåret juli 2014-juni 2015 (390 mkr föregående år)
Resultat/EBITDA: 58,8 miljoner sek (23,1 mkr föregående år)
Antal butiker: 60 i Sverige, 9 i Tyskland och 10 i Danmark
Antal anställda: Cirka 500
Ägare: Mellby Gård, vd och styrelse
Huvudkontor i Göteborg
VD:
Thomas Kusoffsky
För mer information, kontakta:
Thomas Kusoffsky, koncernchef Smarteyes, på 070-984 67 16 eller thomas.kusoffsky@smarteyes.se
Johan Andersson, vd Mellby Gård, på 0708-88 33 06 eller johan@mellby-gaard.se
Smarteyes grundades 2007 i Göteborg och har som vision att vara den mest rekommenderade optikern. Smarteyes breda utbud i kombination med fasta och attraktiva priser gör att företaget kan erbjuda glasögon med hög kvalitet och modegrad till alla. Smarteyes finns idag i de flesta större svenska städer. Sedan 2010 har man även butiker i Tyskland och sedan 2013 i Danmark. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök smarteyes.se
Smarteyes är en av Sveriges snabbast växande optikerkedjor – sedan starten 2007 har vi vuxit från 0 till 64 butiker (November 2017), från Malmö i söder till Boden i norr. Vi har även öppnat upp flera butiker i Tyskland och Danmark och vår expansion fortsätter. Ständig förnyelse är typiskt Smarteyes, och det ska alltid vara kul och inspirerande att handla hos oss. Smarteyes är en idé om att alltid vara den bästa optikern för våra kunder, och att uppnå detta genom att alltid vara nytänkande, alltid ligga steget före konkurrenterna och att alltid tillverka och distribuera på det smartaste sättet.