2022-03-10 08:00Pressmeddelande

Smarteyes rockar sockorna med Svenska Downföreningen

Rocka sockornaSmarteyes X Rockasockorna

Optikkedjan Smarteyes blir ny samarbetspartner till Svenska Downföreningen. I samband med den internationella världsdagen för Downs syndrom släpper de en ny kollektion barn- och ungdomsbågar där skalmarna har olika färger som en hyllning Rocka sockorna-initiativet, där man har olika färg på sina strumpor i syfte att belysa denna viktiga dag.

 Samarbetet kommer att ske inom ramen för kampanjen Rocka sockorna, med fokuserade insatser och aktiviteter under mars månad i samband med Världsdagen för Downs syndrom den 21 mars (Rocka sockorna-dagen). För att stödja den Svenska Downföreningens arbete kommer Smarteyes under mars månad skänka 50 kr per såld barn- och ungdomsbåge till organisationen

- Vi på Smarteyes jobbar ständigt med inkluderande design och med övertygelsen att alla har rätt att se bra. Därför är det en förmån för oss att få stödja Svenska Downföreningen och Rocka sockorna-initiativet. Vi är glada över att kunna uppmärksamma kampanjen och hylla alla människors potential och lika värde. Säger Mikael Parsmo, Product manager för Smarteyes.

Svenska Downföreningen är en ideell organisation som strävar efter ett samhälle där personer med Downs Syndrom är jämbördiga medborgare med full delaktighet, jämlikhet och självbestämmande utifrån var och ens individuella förutsättningar.  

- Vi på Svenska Downföreningen är uppriktigt glada över vårt samarbete med Smarteyes som visar ett stort engagemang för några av våra hjärtfrågor: mångfald och representation. Smarteyes hjälper oss i det viktiga arbetet med öka kunskapen och minska fördomar om Downs syndrom. Berättar Karen Flø, Kommunikatör för Svenska Downföreningen. 

Smarteyes delar Svenska Downföreningens värderingar och värdesätter mångfald samt står upp för allas lika värde. Genom den nya barn- och ungdomskollektionen av färgglada olikfärgade skalmar kan vi både rocka sockorna - och glasögonen. 


Om Smarteyes

Smarteyes är optikkedjan som gör god design och professionell ögonvård tillgängligt för de många människorna genom attraktiva priser. Bolaget grundades 2007 och har idag ett 85-tal butiker i Sverige och Danmark. Med en vision att vara den mest rekommenderade optikern och med en årsomsättning på närmare 600 miljoner SEK är Smarteyes optikern för människor som vill göra smarta val. Smarteyes ägs sedan 2022 av Synoptik A/S som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, www.smarteyes.se