2019-05-22 11:51Pressmeddelande

Smarteyes skänker 5 miljoner till antivåldsorganisation

Smarteyes skänker 5 miljoner till antivåldsorganisation

Sedan 2016 har optikföretaget Smarteyes samarbetat med antivålds-organisationen Non-Violence Project. Samarbetet har resulterat i fyra glasögonkollektioner, ca 100 000 sålda par glasögon och 5 miljoner kronor till Non-Violence arbete.

Sedan starten på samarbetet har Smarteyes skänkt 50 kr för varje såld båge ur någon av de fyra Non-Violence kollektionerna, vilket har inneburit att över 5 miljoner kronor genererats till Non-Violence arbete - främjandet av utbildning om icke-våld för barn och unga världen över.

– Non-Violence Project representerar en fin tradition om fred, självkänsla och icke-våld. Det engagemanget sträcker sig över såväl kulturer som olika generationer och ligger helt i linje med vår värdegrund. Därför är det naturligt för oss att vara med och stötta – och tack vare våra kunders vilja att vara med och bidra till en fredligare värld har vi kunnat skänka ett betydande belopp till Non-Violence Project, berättar Thomas Kusoffsky, VD på Smarteyes.

– Vi är mycket stolta över samarbetet med Smarteyes. Det är en förebild för hur ett företag kan stödja vårt arbete att skapa en mer fredlig värld för vår nästa generation genom utbildning. Smarteyes stöd har gjort det möjligt för oss att fortsätta vårt viktiga uppdrag att utbilda unga människor över hela världen i fredlig konfliktlösning. Bara under 2018 har vi utbildat över 90 000 personer, mycket tack vare stödet från Smarteyes, säger Blaise Oberson, VD på Non-Violence Project Foundation.

Den knutna revolvern 
Non-Violence Project Foundation (NVPF) är en icke vinstdrivande organisation som bidrar till social förändring genom utbildning i konfliktlösning på ett fredligt sätt. Organisationens välkända fredssymbol, ”Den knutna revolvern”, är skapad av den svenska konstnären Carl Fredrik Reuterswärd, till minne av vännen John Lennon och för att symbolisera John Lennons kamp för en fredligare värld.

Resultat av samarbetet
– Smarteyes har släppt fyra Non-Violence-kollektioner.
– Dessa har sålt ca 100 000 stycken bågar.
– Det har inneburit att Smarteyes har donerat över 5 miljoner kronor till Non-Violence arbete för fred.


Om Smarteyes

Smarteyes är optikkedjan som gör god design och professionell ögonvård tillgängligt för de många människorna genom attraktiva priser. Bolaget grundades 2007 och har idag ett 85-tal butiker i Sverige och Danmark. Med en vision att vara den mest rekommenderade optikern och med en årsomsättning på närmare 600 miljoner SEK är Smarteyes optikern för människor som vill göra smarta val. Smarteyes ägs sedan 2022 av Synoptik A/S som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, www.smarteyes.se


Kontaktpersoner

Marielle Wernoltz
MARKETING MANAGER
Marielle Wernoltz