Över 2 miljoner kronor. Så mycket har optikkedjan Smarteyes samarbete med Non-Violence genererat. Nu lanserar Smarteyes en ny kollektion som ska generera ännu mer pengar till kampen mot våld.
I september lanserar Smarteyes den fjärde upplagan av bågkollektionen Non-Violence Collection. Kollektionen är ett samarbete med Non-Violence och för varje såld båge skänker Smarteyes 50 kronor till organisationen globala arbete mot våld.
– Non-Violence arbete med att utbilda unga hur man löser konflikter utan våld är ett viktigt arbete som vi på Smarteyes är stolta över att stötta, berättar Smarteyes VD Thomas Kusoffsky.
Non-Violence grundades 1993 och har sedan dess utbildat över 8 miljoner studenter, lärare och ungdomsledare världen över. Deras symbol – den knutna revolvern – är känd världen över som en symbol för fred och icke-våld. Organisationen förlitar sig på samarbeten och donationer för att kunna fortsätta sitt arbete, men trots att Smarteyes alltså har bidraget med över 2 miljoner kronor är Thomas Kusoffsky inte nöjd än.
– Att vi har kunnat bidra med över 2 miljoner kronor till en tryggare och säkrare värld känns fantastiskt, men vi är långt ifrån nöjda, förklara Thomas Kusoffsky och avslutar:
– Den nya kollektionen ligger helt rätt i tiden med titanbågar i klassisk design och med tidsenliga detaljer. Därför är vi övertygade om att den kommer bli samma succé som de tidigare kollektionerna och att vi kan bidra med ännu mer pengar till Non-Violence.
Nya Non-Violence Collection består av sju modeller och släpps i Smarteyes 63 svenska butiker i mitten av september 2017.
Smarteyes är optikkedjan som gör god design och professionell ögonvård tillgängligt för de många människorna genom attraktiva priser. Bolaget grundades 2007 och har idag ett 85-tal butiker i Sverige och Danmark. Med en vision att vara den mest rekommenderade optikern och med en årsomsättning på närmare 600 miljoner SEK är Smarteyes optikern för människor som vill göra smarta val. Smarteyes ägs sedan 2022 av Synoptik A/S som är en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, www.smarteyes.se