2023-02-23 08:00Pressmeddelande

Solglasögontrender 2023

Solglasögon är ett enkelt sätt att lyfta en outfit och rama in din stilpersonlighet. Trenderna för våren och sommaren 2023 erbjuder lekfulla uttryck och stor variation med fokus på den personliga stilen - något du enkelt kan utforska med Smarteyes Sunlab.

I Smarteyes SunLab kan du skapa personligt utformade solglasögon i din styrka genom att kombinera olika bågar, glas och färg på sollinsen utefter din stil. Bland vårens trender finns det något för alla, och vi ser tre tydliga stilinriktningar. Allt från dramatiskt utmärkande modeller i elegant svart; Ikoniska signaturmodeller i transparenta, jordiga toner; till färgsprakande maximalism med geometriska former och spännande uttryck.

Det har aldrig varit enklare att skapa en unik look med så många alternativ av färger, former, mönster och glas. Just färg är en stark trend i sig, både på bågen och glaset, berättar Pernilla Algede, Creative Director på Smarteyes designavdelning.

Matcha bågen med glaset, till exempel en transparent båge i jordiga toner med bruna gradalfärgade glas, eller gradalfärgade acetatbågar med även glasen färgade i duogradal, dvs där två färger möter varandra i en toning. Klassiskt helfärgade sollinser i exempelvis grå, brun eller grön är också helt rätt, framför allt för att förstärka det minimlaistiska uttrycket med en svart båge. Men det starkaste uttrycket i år skapar du med en båge i färgrik transparent acetat tillsammans med spegelglas som går i antingen rose, gold eller blue mirror. Inget är fel så länge du skapar i helhet en tydlig stilinriktning, förhöjer din personliga stil och vågar vara modig, avslutar Pernilla Algede.

Tre soltrender i vår:

1. DRAMATIC MINIMALISM
Markerade och utmärkande former i elegant svart, med svarvade acetatbågar eller skinande metall. Stenar och nitar gör looken gotiskt rockig, medan en enkel svart båge skapar ett sobert, elegant uttryck. Metallbågen får gärna ha ett clip-on; ett snyggt och smart sätt att uppgradera sina befintliga glasögon till solglasögon, och lika trendigt nu som förr.

2. MODERN ICONS
Lekfullt ikoniskt och tydliga vibbar av 70-tal med jordiga toner och framför allt rökig, transparent acetat. Matcha gärna en båge i transparent acetat med brun eller grönt gradaltonat glas. Här kan du även hitta en signaturbåge i klassisk havanna-färg och kombinera med ett gröntonat glas.

3. HAPPY SURREALISM
Färgsprakande maximalism och en lek med geometriska, uttrycksfulla proportioner.  Här ser vi både stora runda former och de mer kantiga med hexagoner, oktagoner, rektangulära och nästintill kvadratiska former. Färgskalan innehåller allt från semitransparenta, mjölkiga toner av sand, rosa, syrenlila, blå och grön, till klara färger av röd, rosa, blå och transparent crystal white. Acetatbågarna är skinande högblanka, gärna med reflekterande ytor, och trenden maxas genom att sätta i spegelglas eller pigga färger på glaset såsom rosa eller duogradaler. Säsongens nya tvåfärgade gradaler kommer i färgerna Smokey Grey / Yellow (85/40) och Olive Brown / Pink (85/40).

Skapa dina egna solglasögon med Smarteyes SunLab
Med Smarteyes koncept SunLab kan du skapa dina egna solglasögon genom att
kombinera båge, glas och sollins efter din egen stil och behov. Upptäck ett brett
utbud av bågar, glas i dina styrkor och solfärger som tillsammans skapar dina
personliga solglasögon. Läs mer på https://www.smarteyes.se/solglasogon/trender

För bildmaterial, se pressmaterial eller vänligen kontakta:
Alicia Larsson, marknadsavdelningen Smarteyes
Email: alicia.larsson@smarteyes.se

Smarteyes grundades 2007 och har cirka 100 butiker i Sverige, Tyskland och Danmark. Smarteyes uppdrag är att skapa utmärkt design och professionell ögonvård till ett bra pris. Visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Sedan juli 2022 ägs Smarteyes av Synoptik A/S. För mer information, besök Smarteyes.se.